Keerpunt. De twaalf werken van Sant’Egidio.
De lekenbeweging Gemeenschap van Sant’Egidio die in 1968 werd opgericht in Rome behoort tot de meest dynamische in de katholieke kerk. Ze telt 70.000 medewerkers in meer dan zeventig landen. Historicus en publicist Koenraad De Wolf belicht in twaalf hoofdstukken de diverse aspecten van de werking. Een gewone man of vrouw vertelt hoe zijn of haar leven ingrijpend veranderde na de kennismaking met de beweging. Vandaar de titel Keerpunt. Aanvullend geven verantwoordelijken van de beweging hun visie op de toekomst.
De kracht, de ziel en de profetie van de beweging kun je in één woord samenvatten: authenticiteit. Geïnspireerd door het evangelie zet Sant’Egidio zich in voor de verschoppelingen van deze aarde: de vele vergeten groepen die wegkwijnen in de onderbuik van de samenleving zoals de daklozen, de Romazigeuners, de migranten, mensen die zijn besmet met hiv, de bejaarden, de kansarme kinderen en gehandicapten. Zij zijn de armen levensecht nabij met concrete daden en bovenal met een groot en een warm hart. Daarnaast vervult de beweging wereldwijd een pioniersrol in de interreligieuze dialoog, de vredesbemiddeling en de strijd tegen de doodstraf. De gemeenschap ziet zichzelf niet als dé weg, maar een van de vele wegen die aantoont dat ondanks de crisis in de kerk de boodschap van het evangelie nog altijd brandend actueel is en mensen kan inspireren tot een levenslang engagement.
Keerpunt. De twaalf werken van Sant’Egidio, Tielt, Lannoo, 256 p. € 24,99 – Koenraad De Wolf, met foto’s van Herman Ricour – Publisher Lannoo, Kasteelstraat 97, 8700 Tielt, tel. 051/42.42.11, info@lannooshop.be |
De wereld van Sant’Egidio. Het oog van Herman Ricour
Beroepsfotograaf Herman Ricour trok gedurende een jaar in het spoor van Sant’Egidio. Naast een bezoek aan de werking in Antwerpen en Brussel volgde een kleine wereldreis. Hij verkende de roots van de beweging in Rome en woonde in München het Gebed voor de Vrede bij. Verder werd een bezoek gebracht aan de werking in Malawi, Mozambique en El Salvador.
Ricour zag in het afgelegen dorp Dzoole, ergens in ‘the middle of nowhere’ in Malawi, een uitgemergelde vrouw te voet naar het Dreamcentrum komen voor haar behandeling tegen hiv. Op een plaats waar tot voor vijf jaar nog nooit een arts was geweest, volgt nu een dokter haar medisch dossier op met de computer. Hij fotografeerde in Rome bedelaars, daklozen en bedelende Romazigeuner die op het feest dat Sant’Egidio voor hen inrichtte vrolijk dansten om even later aanschoven in het daklozenrestaurant. In het straatarme vissersdorp Herradura in El Salvador legde hij de blijdschap van de honderden kinderen op de gevoelige plaat die door het programma ‘adoptie op afstand’ schoolboeken en de mogelijkheid krijgen om verder te studeren. En in de hoofdstad San Salvador woonde hij de bedeling bij van hapklare maaltijden voor honderden uitgehongerde daklozen, waarvan velen ‘s anderendaags aanwezig waren op een gebed voor en met de armen. In 35 aangrijpende en soms ontroerende foto’s wil Herman Ricour doordringen tot de ziel van Sant’Egidio en hun droom van een wereld waarin mensen op voet van gelijkheid harmonieus samen leven en vrienden worden van elkaar.
Foto’s: Herman Ricour
Teksten: Koenraad De Wolf
|
(1.)Helpende hand doet wonderen |
|
(2.)Kinderen zijn echt gewild |
|
(3.)Shoah blijven herdenken |
|
(4.)Nood aan authentieke religieuze dialoog |
|
(5.)Betere toekomst voor kinderen en families |
|
(6.)Steun aan ‘ter dood veroordeelde’ ouderen |
|
(7.)Stilstaan bij essentie Op de wekelijkse misviering van de gemeenschap van Sant’Egidio in de kerk Santa Maria in Trastevere in Rome staan de leden stil bij de essentie van hun werking: geïnspireerd door het evangelie en het gebed zich inzetten voor de armen. |
|
(8.)Herinnering aan martelaar Romero |
|
(9.)Onvoorwaardelijke vriendschap |
|
(10.)Prioriteit voor armsten in afgelegen gebieden |
|
(11.)In de rij voor voedsel |
|
(12.)Zorgdragende familie |
|
(13.)Moeder hiv-besmet, baby gezond |
|
(14.)Eerst handen wassen |
|
(15.)Gebed wordt feest |
|
(16.)Dansen met Romazigeuners |
|
(17.)Wegkwijnen in eenzaamheid |
|
(18.)Tragiek van Midden Amerika |
|
(19.)Hiv/aids en ondervoeding hand in hand |
|
|
(21.)Andere jongeren redden |
|
(22.)Kerk van christelijke martelaren |
|
(23.)Opgroeien in geest van solidariteit |
|
(24.)Herdenking Shoah |
|
(25.)Rechtstreekse gesprekken zijn openbaring |
|
(26.)Schaduw van de dood |
|
(27.)Afrikanen behandeld zoals Europeanen |
|
(28.)Kerk in Rome geeft naam aan gemeenschap |
|
(29.)Zwervers beschouwd als boeven |
|
(30.)Vredesakkoord houdt stand |
|
(31.)Kwaad niet met kwaad vergelden |
|
(32.)Bejaarden kunnen nog veel betekenen |
|
(33.)Continuïteit verzekeren
|
|
(34.)Vriend van de armen |
‘Armen authentiek, levensecht nabij zijn’
Najaar 2010. Naast de drukke contacten voor de vertaling van mijn monografie van de Russische dissident Aleksandr Ogorodnikov in het Engels en het Russisch, begon ik met de research voor een nieuw boek over Nguyen Van Ly, een van de bekendste Vietnamese dissidenten. En zelf dissident zijnde – een klein beetje toch – legde ik de laatste hand aan Utopia revisited, mijn proeve van een nieuw maatschappijmodel dat was gegroeid vanuit mijn jarenlange onvrede met het reilen en zeilen in onze samenleving.
‘Kan Nguyen Van Ly niet een beetje wachten?’ vroeg mijn toenmalige collega Jan De Volder. Hij droomde al jaren van een groot project dat Sant’Egidio, de beweging waarbinnen hijzelf al een kwarteeuw actief is, met een boek en een film zou voorstellen aan een internationaal publiek. Jan had mij die vraag al eerder gesteld, maar ditmaal hapte ik toe. Ik kende de beweging al jarenlang en koester daar een grote sympathie voor. Wel beperkte mijn bijdrage zich tot de organisatie van enkele tentoonstellingen van de Duitse kunstenaar Johannes Wickert. En met mijn vrouw en drie kinderen, die toen nog teenagers waren, hielpen we op een kerstavond mee tijdens het feestmaal voor de armen in Antwerpen. Vooral de grote afstand, ik woon in het zuiden van de provincie Oost-Vlaanderen, stond voor mij een meer concreet engagement in de weg.
Hoe begin je aan zo’n project? Ik las zowat alles wat tot dusver over en door de beweging was gepubliceerd en zeulde enkele wasmanden met het archief vol krantenknipsels mee naar huis. Ik wilde op zoek gaan naar de ‘ziel’ van de beweging. En die kun je uiteraard alleen maar ontdekken door zelf in die voetsporen te treden. Ik nam de tekst voor mijn rekening. En voor de film was mijn goede vriend, Roland Ottoy, de geknipte man. Met hem had ik de voorbije jaren al filmprojecten gerealiseerd over onder anderen Johannes Wickert en Aleksandr Ogorodnikov. Ook naar een fotograaf hoefden we niet lang te zoeken. Als journalist kende en waardeerde ik <persfotograaf> Herman Ricour: iemand voor wie het maken van een foto geen routine is, maar een uitdaging.
Met ons drieën gingen we op stap. Na het bezoek aan de werking in Antwerpen en Brussel begon een kleine wereldreis. We gingen naar Rome en trokken met de steun van het Fonds Pascal Decroos voor Bijzondere Journalistiek naar Malawi en deden ook Mozambique aan. Vervolgens gingen we op bezoek in El Salvador en woonden in München het Gebed voor de Vrede bij. Vanuit het thuisfront regelde Jan De Volder het logement, het vervoer, de bezoeken en interviews. Iedere dag holden we van hot naar her. ’Wat een rare vogels’ hebben voorbijgangers waarschijnlijk gedacht, toen ze eerst mij met forse tred zagen passeren met het loden statief en de filmcamera in de hand, op enige afstand gevolgd door Herman met zijn immense fototas, en ouderdomsdeken Roland met ’zijn korte beentjes’. Het klikte tussen ons drieën. We maakten samen veel plezier, zagen op korte tijd delen van de wereld waar je anders nooit komt… en geraakten almaar meer in de ban van de fascinerende beweging die Sant’Egidio heet.
Sant’Egidio ontstond in 1968, in Rome, in de nadagen van het Tweede Vaticaans Concilie. Terwijl de kerk in West-Europa in een crisis belandde, die wegens de schandalen van de voorbije jaren alleen maar van kwaad tot erger ging, ontstond als het ware uit het niets een lekenbeweging die vandaag 70.000 leden telt en actief is in 73 landen. Die wordt nagenoeg volledig gedragen door vrijwilligers, zonder veel hiërarchie, structuur en personeel.
In dit boek schrijft stichter Andrea Riccardi dat alle moeilijkheden in de kerk niet van de baan zijn, wanneer iedereen zou handelen zoals Sant’Egidio. De gemeenschap is niet dé weg, maar een weg, een van de vele wegen die aantonen dat ondanks de crisis in de kerk het christendom niet dood en begraven is. Een weg die bewijst dat de boodschap van het evangelie nog altijd brandend actueel is en mensen kan inspireren tot een levenslang engagement.
Waarin schuilen de kracht, de ziel en de profetie van de beweging? Die kun je in één woord samenvatten: authenticiteit. Geïnspireerd door het evangelie past Sant’Egidio letterlijk toe wat daar geschreven staat. Vincenzo Paglia, de eerste spirituele raadsman van de beweging, schrijft: ‘Vanaf de eerste bladzijde van de Bijbel zijn de armen de uitverkorenen van God. Je kunt niet in Jezus geloven zonder je in te zetten voor de armen.’ Daarover gaat het. De leden zoeken niet de zekerheid en de veilige geborgenheid van de gegoede middenklasse, maar putten uit het evangelie de kracht om zich in te zetten voor de verschoppelingen van deze aarde. Dat zijn de vele vergeten groepen die wereldwijd wegkwijnen in de onderbuik van de samenleving: de daklozen, de Romazigeuners, de migranten, mensen die zijn besmet met hiv, de bejaarden, de kansarme kinderen, de gehandicapten, enzovoort. Zij krijgen een gratis maaltijd, kleding, doktersbezoek en medicatie, kunnen een douche nemen en hun kleren wassen.
Daarnaast werken de Scholen van Vrede op een speelse manier de schoolachterstand weg van kansarme kinderen en in het Land van de Regenboog worden rijke en arme kinderen vrienden van elkaar, over etnische en religieuze verschillen heen. Migranten volgen taallessen, eenzame ouderen krijgen bezoek en voor de Roma organiseert de gemeenschap een feest.
De essentie ligt in het levensecht nabij zijn van armen: niet met mooie woorden, zoals de meesten doen – ik reken mijzelf daar ook toe – maar met concrete daden en bovenal met een groot en een warm hart.
Wat dit betekent, voel je wanneer je na een tocht over een Afrikaanse piste in het afgelegen dorp Dzoole, ergens in ‘the middle of nowhere’ in Malawi, een uitgemergelde vrouw van 15 km verderop ziet komen naar het Dreamcentrum voor haar behandeling tegen hiv. Op een plaats waar tot voor vijf jaar nog nooit een arts was geweest, volgt nu een dokter haar medisch dossier nauwgezet op met de computer. Een door Afrikanen gerund hypermodern laboratorium, dat identiek is aan dat in het Westen, zorgt voor het bloedonderzoek in verband met het aanpassen van haar medicatie. ‘Ik ga een schitterende toekomst tegemoet,’ vertelt aidswees Grace Kaunda die zelf hiv-postief is en als activiste van Dream jongeren begeleidt die met het virus zijn besmet. Zij wil zo vlug mogelijk dokter worden om anderen te helpen.
In Rome zagen we een gehandicapte Romazigeuner die we in de stad al bij herhaling met een droevig gezicht hadden zien bedelen, op ‘zijn’ feest vrolijk dansen met een bejaarde vrouw en even later aanschuiven in het daklozenrestaurant.
En in het straatarme vissersdorp Herradura in El Salvador, dat je nu nog alleen met de boot kunt bereiken, krijgen 215 kinderen door het programma ‘Adoptie op Afstand’ schoolboeken en de mogelijkheid verder te studeren. In de hoofdstad San Salvador bereiden de vrijwilligers hapklare maaltijden voor honderden uitgehongerde daklozen die geduldig staan te wachten. En ’s anderendaags gaan diezelfde vrijwilligers voor in een gebed voor en met de armen.
De actieradius van Sant’Egidio reikt echter nog verder. De beweging vervult een pioniersrol in de interreligieuze dialoog. Sinds 1987 komen ieder jaar religieuze vertegenwoordigers van over de hele wereld samen voor het Gebed voor de Vrede. En wereldwijd is zij in de vredesbemiddeling actief: vooral in stilte achter de schermen. ‘Dankzij Sant’Egidio werd ik in de plaats van een guerrillaleider een man van vrede,’ schrijft Raoul Domingos die in 1992 het door Sant’Egidio bemiddelde vredesakkoord mede ondertekende dat een einde maakte aan een zestien jaar durende burgeroorlog in Mozambique.
En ook in de internationale strijd tegen de doodstraf is de beweging een voortrekker.
Ondersteund door de schitterende fotografie van Herman Ricour reconstrueert dit boek in twaalf fragmenten een spiegel van de werking van Sant’Egidio. De hoofdmoot vormt telkens het verhaal van een gewone man of vrouw van wie het leven ingrijpend veranderde na de kennismaking met de beweging. Vandaar de titel van dit boek: Keerpunt. Aanvullend geven verantwoordelijken van de beweging telkens hun visie op de toekomst. ‘Wij dromen van een wereld waarin mensen op voet van gelijkheid harmonieus samenleven en vrienden worden van elkaar,’ schrijft Adriana Gulotta uit Italië.
Dit boek, deze foto’s en ook eenfilm willen die droom zichtbaar en voelbaar maken. Dank aan iedereen die op zijn manier een steentje heeft bijgedragen tot het welslagen van dit unieke project.
Koenraad De Wolf
15 mei 2012